ELEVEN

First Green Is Always Gold

An Examination of the
First Private National Channel in Bulgaria

ELZA IBROSCHEVA and MARIA RAICHEVA-STOVER

INTRODUCTION

THE GROWTH OF COMMUNICATION systems in modern capitalist soci-
eties has been inextricably linked to both the rise of mass democracy and the
growth of mass consumption. Iowever, from the very beginning, commenta-
tors of a variety of political and cultural hues have pointed out the contradic-
tory relations between consumerism as the foundation of capitalist cconomies
and citizenship as the foundation of democratic societies. A. society’s system
of communication, as the major vehicle for advertising and the central forum
for organizing political discourse, is caught in the center of this tension (Mur-
dock, 1992).

This statement is particularly accurate with regard to the developments
and processes that the countries of Eastern Europe have been experiencing
since the fall of the Berlin Wall in 1989. In the former Communist bloc, the
mass media have been recognized as a central part of the political, economic,
and social transformations that brought about the end of the cold war. With
the end of the economic and ideological divide between the East and West, the
former Soviet nations launched a trip to self-discovery in search of a new, post-
Communist cultural and political identity. As the most influential vehicle of

219




220 ELZA IBROSCHEVA AND MARIA RAICHEVA-STOVER

public opinion and social sentiments, the mass media became the public forum
for this search.

Now that the Berlin Wall is long demolished and all Eastern European
natjons are undergoing a process of cultural redefinition, it is interesting to
examine the post-Communist developments in the cultural sphere and par-
ticularly in the mass media. As a conduit of these developments, the mass
media in Eastern Europe find themselves under the pressure of a conjuncture
of the forces of globalization. In this spirit, with the beginning of the new mil-
lennium, Bulgaria, the former Communist nation often referred to as the
Soviet Union’s most loyal satellite nation, opened a new page in its media his-
tory. After nearly 50 years of state-controlled, closely monitored, and ideolog-
ically manipulated television, the Bulgarian government decided to open the
national air, previously exclusively reserved for the state-owned and operated
television channels, to foreign media companies. As a result, the first private
television channel, Balkan Television (bTV), was launched and was officially
listed as “a News Corporation company.” The monopoly of Bulgarian
National Television (BNT) was brought to an end, and its politicizing and
socializing role was about to change drastically, simultaneously transforming
the entire media landscape in Bulgaria.

This chapter uses a globalization framework to examine the cultural
effects of foreign capital on Bulgaria’s broadcasting system. Using bTV as a
case study, this chapter will critically examine the development and growth
of the first foreign commercial broadcaster in a post-Communist state to
show how the initial strong resistance to a commercially driven programming
scheme was quickly superceded by a hearty espousal of every single aspect of
Western~-type programming. Such developments have important conse-
quences not only in terms of program quality and availability of choice but
also in terms of far-reaching political, economic, and cultural influences. The
need for such an investigation is pressing given the lack of any scholarly
research about globalization influences in Bulgaria. The ultimate purpose of
this chapter, however, is to address and perhaps further explicate a question
stated by Bakardjieva (1995): “Will the emergence of new, independent
media channels fulfill the expectations for a democratic public debate on
issues critical to society, . . . or will they ‘Dallasify’ and drown to death any
attempts at critical civic thinking and participation?” (p. 41). The discussion
of such media trends is critical as it demonstrates the complex processes that
nations such as Bulgaria undergo in assessing their success in building West-
ern-type democracy while at the same time maintaining their indigenous cul-
tural identity.

The first part of the chapter offers a brief discussion of the research meth-
ods used and a literature review of globalization of culture. The study next
presents an overview of the globalization literature on Eastern Europe and an
overview of important historical developments in Bulgarian broadcasting. The



FIRST GREEN 1S ALWAYS GOLD 221

events around the creation of bT'V] its first year on the air, and its subsequent
success occupy the central the part of the chapter. The last part offers a dis-
cussion of bTV’s formula for success and some concluding remarks with
tegard to its political, economic, and cultural clout,

This chapter uses historical analysis in search of a more hermeneutic than
systematic perspective on the complex processes at work. Historical analysis
“involves the use of historical methods by sociologists, political scientists, and
other social scientists” (Babbie, 1998, p. 325). In line with its approach, the
chapter uses a narrative tracing in-depth the development of the first private
national television channel in Bulgaria. As Nord (1989) asserted, a “narrative
is more than a description; it is a logical organization of material into a
chronological sequence for the purpose of explanation” (p. 289). The explana-
tory power of the historical narrative approach lies with its ability to trace the
logical progression of each step (Nord, 1989). The ultimate goal is to form an
understanding of the often subtly manifested and undetectable processes at
hand by applying, what in Geertzian terminology would be called “thick
description,” to bT'V’s development as Bulgaria’s top national channel (see
Geertz, 1973).

GLOBAIL VERSUS LOCAL CULTURE

In the mass communication literature, globalization has become synonymous
with discussions of contemporary trends in news flows and issues of cultural
production. It is hard to identify the beginning of the term globalization. Ear-
lier histories and outlooks on global society (Marx, Toynbee, etc.) still sought
to gather together the individual histories of different “societies,” “cultures,”
and “civilizations,” variously located somewhere on the earth, and then sought
to suggest universal and specifically Euro-centered proposals about them. In
this relation, ethnocentrism, and specifically, European ethnocentrism,
became an affiliated feature of an emerging global modernity. Perhaps of all
the nineteenth-century thinkers, Marx offered the boldest view of an emerg-
ing global society and a particularly bold picture of a global culture in his
depiction of a future Communist state. In Marx’s utopian world, the divisions
among nations have disappeared along with all other local attachments,
including religious or ethic belief, a world with a universal language, world lit-
erature, and cosmopolitan cultural states (Marx, 1967).

However, if the possibility of a global culture exists, defined by a his-
torically conditioned and economically feasible global media content flow,
then as many cultural sociologists contend, we should recognize the fact that
cultural identities in the global age necessarily develop in tandem with each
other (Hannerz, 1992, 1996; McNeill, 1991, 1992; Robertson, 1992;
Waters, 1995). While this suggested paradigm is based primarily on market




222 ELZA IBROSCHEVA AND MARIA RAICHEVA-STOVER

relationships and emphasizes the erosion of national cultures and regional
civilizations from within, other social scientists suggest that the “American-
ization paradigm” was responsible for the ensuing homogenization of the
world culture. Americanization theories are built on the experience of suc-
cessful large-scale technology based on purely capitalist production. A good
example is Ritzer’s (1993) McDonalization thesis, which claims that ratio-
nalized capital-intensive forms of production, marketing, and consumption
are conquering older or alternative forms of production everywhere in the
world. The same idea was evoked by Barber (1996), whose fears material-
ized in the notion that there might be little public choice between this sort
of “McWorld” and its territorialist and parochial opposite, symbolized by
the Jihad and ethnic cleansing.

However, opponents of the Americanization paradigm have pointed out
that the adoption of American culture and the globality of American cultural
influence around the world is not necessarily a forceful and an imposed impe-
rialist move. Rather, as Schou (1992) contended, in societies with clearly divi-
sive culture along criteria of class, gender, age, and so on, the consumption and
enjoyment of American goods and popular culture came to serve for the work-
ing-class consumers as a symbolic resistance to the paternalism of the national
cultural establishment as expressed most visibly in everyday life through the
public-service broadcasting institutions that until recently commanded the
cultural space in Eastern European countries.

Globalization has also been linked to the exponential growth of transna-
tional media corporations, whose uniform approach to a revenue-driven, corpo-
rate structure of the media poses a serious threat to preserving the authenticity
of the culture in the host region. As the global distribution networks emerge
under the control of a few media conglomerates, these transnational media cor-
porations (CNN, Fox, CNBC, MSNBC, MTV, etc.) have began to compete
with nation-states as loci of communication power and control (Herman &
McChesney, 1997; Mowlana, Gerbner, & Shiller, 1992). It is precisely because
of this unprecedented growth in the supremacy of the corporation and the com-
plex mechanisms in which these conglomerates have managed to supersede pre-
vious institutional forms of control, Griffin argues (2002), that we need to ana-
lyze the global cultural economy as an overlapping, disjunctive order that cannot
be understood through the simplicity of center-periphery models but needs to
be set against the complex nature of the global communication network.

Regardless of the precise theoretical foundation of the globalization
argument, one fact remains uncontested: the conflict between homogeniza-
tion and the resistance it triggers, the tension between the global and the local,
remains among the most contested influences of globalization on culture, and
the mass media, as carriers of cultural identity are the formal arena where
these cultural contlicts get played and challenged.



FIRST GREEN 1S ALWAYS GOLD 223

CULTURAL IMPERIALISM AND
GLOBALIZATION IN EASTERN EUROPE

Particularly interesting have been the developments in Eastern Europe where
the fall of communism proved that isolationist and preservationist cultural
policies are not immune to outside influences, especially from the ubiquitous
presence of Western culture around the globe. As Barber (1998) argues, some
cynics might even suggest that some of the revolutions in this part of the
world had in their true goal not liberty and the right to vote but well-paying
jobs and the right to shop. This was well exemplified by the almost immedi~
ate influx of East Germans who traveled the new path of liberation just to see
the display windows, abundant with all coveted Western goods, such as Coca
Cola and real chocolate. However, the effect of Western influence on the cul-
tures of Eastern Europe and on the economic, political, and social changes
that took place with the fall of the Berlin Wall are significantly more complex
than that.

As Downing (1996) contends, up until 1991, if cultural imperialism were
to be spotted in the East, it would have been by official representatives of the
previous regimes who were prepared to denounce everything from the BBC
World Service to rock music to entertainment shows in general, Yet, far from
significantly, Jakab and Galik (1991) are among those in Eastern Europe who
have drawn attention to the contemporary issues raised in the region by the
advent of foreign investment in media ownership, no doubt in their case in
part because of the extraordinary rapid acquisition of Hungarian media by
British and German firms, a process, unparalleled in speed and extent else-
where in Eastern Europe at that time. “Without having to tie oneself to
many of the doom-laden prophecies of cultural homogenization intoned by
typical exponents of the cultural imperialism thesis,” Downing (1996) argues,
“the realties of accountability—or rather, of its loss—become potentially even
more troubled if major control of the media is vested outside national bor-
ders” (p. 224).

Downing’s concern has become even more pressing in current times,
when privatization and foreign investments in the media system have
become a priority task on the social reform list of all newly elected govern-
ments in Eastern Europe. In fact, adopting models and practices from what
is often seen as the “working model” of a media system, as the American
model of private media ownership is often seen in the East, has become
almost a mantra for the Eastern European journalists and media practition-
ers. These aspirations affirm the resolution to make a clear break with the
Communist past of authoritarian control and state censorship and chart a
new media ownership model based on the principles of market economy
practiced in the West.




224 ELZA IBROSCHEVA AND MARIA RAICHEVA-STOVER

BULGARIAN TELEVISION HISTORY:
COMMUNISM AND BEYOND

The Bulgarian National Television (BNT) was the sole source of news and
entertainment for the Bulgarian people for more than four decades. Created in
1959, Channel 1 of BNT started by transmitting 3 hours of programming
twice a week but moved to transmitting 80 hours of programming weekly and
had a reach of over 90 percent of the Bulgarian population by the 1980s
(Country Profile, 1997). As one of only three available TV channels during
Communist times, Channel 1 functioned as an official voice of the government
and a sole carrier of informational and educational programming. Channel 2
was created in 1974 for the purpose of transmitting cultural programming 35
hours a week. The third available channel was closely affiliated with the Russ-
ian National Television and only carried Russian programming (Country Pro-
file, 1997). As of 2003, the BN'T and Bulgarian National Radio (BNR) were
declared of “public” status, although they continued to be funded heavily by the
state and were allowed to sell advertising with some restrictions. As the 2003
International Rescarch and’ Exchanges Board (IREX) Report for Bulgaria
states, “Political influence over BN'T and BNR is visible, and neither station
has made much progress in the transition from state to true public” (p. 26).

BNT responded to the changes of 1989 by curtailing the Russian pro-
gramming on its third channel and renaming its other two channels Kanal 1
(Channel 1) and Efir 2 (Ether 2). In spite of the name change, the channel
itself underwent only a cosmetic change. Bulgarian television remained tightly
controlled by the government (IREX 2001, 2002, 2003, 2004). From 1989 to
1993, the head of BNT was replaced each time a new party came to power,
and journalists were fired for criticizing the government openly (Bakardjieva,
1995; Schweitzer, 2003). As Schweitzer (2003) pointed out:

Some of the reasons for the slow transformation of television include the
state monopoly over national telecasting, political pressures resulting in fre-
quent replacements of T'V executives (in ten years, eleven General Directors
in succession headed national Television), lack of research and development,
inefficient management, cconomic constraints and obsolete cquipment.

(pp. 17-18)

Itis not surprising then that as late as 1994 and 1995, Bulgarian audiences
could only choose between the two national channels or the limited reach and
programming scheme of local cable operators. Nova Televisiya (Nova T'V)
established in 1994, became the first private cable channel to broadcast 24-
hour programming, but at the beginning it was limited to the country’s capi-
tal, Sofia. Sedem Dni (Seven Days), established in 1995, was another private
operator with limited reach (Country Profile, 1997). The mushrooming of pri-



FIRST GREEN 1S ALWAYS GOLD 225

vate cable operators in bigger cities—some 29 companies were licensed to start
local operations by 1994 (Bakardjieva, 1995)—allowed viewers a better selec-
tion, yet each of these operators created its powerful local niche.

Foreign ownership in Bulgaria was introduced in 1997 when the German
media group Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ) bought the two
largest and most influential newspapers in Bulgaria and now controls over 70
percent of the total newspaper circulation in the country (European Federa-
tion of Journalists, 2003; IREX, 2003; Yaneva, 2002). In August 2000, the
Greek Antenna Group, owned by Greek businessmen Minos Kiriaku, bought
100 percent of Nova TV. That same year the Antenna Group also bought a
popular Bulgarian radio station, Radio Express, for a total of $3.7 million
(European Federation of Journalists, 2003; Yaneva, 2002). In November 2000,
Nova TV acquired a license for national broadcasting, but it was quickly
revoked by the Supreme Administrative Court after it was revealed that the
State Telecommunications Commission had violated the licensing procedure
(European Federation of Journalists, 2003; IREX, 2001). Cable operator
Eurocom, which was initially operating in the capital but has been expanding
its network and broadband access to the rest of the country, is partially spon-
sored by American financier and philanthropist George Soros (European
Federation of Journalists, 2003). Table 11.1 presents the broadcasting shares
in Bulgaria prior to bT'V’s arrival. In an atmosphere of unchallenged monop-
oly over the national airwaves, Kanal 1 enjoyed the undivided attention of the
Bulgarian audience as well as the profits from a newly emerging advertising
industry. Nevertheless, BN'T' was undergoing serious financial difficulties and
intensive public criticism concerning the lack of objectivity and fairness in its
news coverage and commentaries. As Pesheva (1996) argued:

The Bulgarian National Television, as the main public opinion manipulator

was itself blatantly manipulated: by the Communist Party, which was losing

TABLE 11.1
Audience Shares for the Basic TV Channels in Bulgarian for March 2000

Channel Audience share in percentages
Kanal 1 81
Efir 2 40
Nova TV 18
Eurocom 10
Other (regional) 54

Source: Alpha Research, The Big Boom of Small Channels, November 9, 2000, Acces-
sible online at http://www.aresearch.org/doc.phpPen=08&arch=1&id=322.




226 ELZA IBROSCHEVA AND MARIA RAICHEVA-STOVER

political power, by the New Democrats, who were overly enthusiastic about
a rather unclear political reform, and by the enormous volume of new par-
ticipants in the political debate who served as a natural background for the
social transition. (p. 13)

It is important to note that the lack of quality production since the tran-
sition in 1989 has caused a lot of changes in other mass media, newspapers
and radio stations in particular. The media landscape in Bulgaria, or as
Appadurai (1990) called it, the “mediascape,” had a rather peculiar configura-
tion, Under the classic division of the mediascape, television serves to inform,
newspapers comment, and radio entertains. In Bulgaria, however, the lack of
professional TV journalism distorted to great extent this division of roles.
Over the last 10 years, newspapers and radio stations informed, whereas tele-
vision was usually campaigning in favor of governmental interests. For the
longest time, television in Bulgaria was regarded “on the one hand as a power
factor for exercising political influence, and on the other hand as power eco-
nomical factor when distributing, directing and consuming advertising bud-
gets” (Cholakov, 2003). The emergence of a private national channel was
expected to offset this peculiar configuration of the mediascape and stimulate
and promote gradual change in the rest of the media.

THE LICENSING PROCEDURE

The legal aspects of this critically important task were delegated to a newly
established regulatory body, the Council of Electronic Media (CEM). Under
the provisions of the Radio and Television Act of 1998, five members of the
council were appointed from a parliamentary quota, and four members were
appointed by the head of state. CEM’s primary task was to evaluate offers
submitted by qualifying bidders for the available TV frequencies and award
licenses for the use of these frequencies through a highly competitive proce-
dure. However, it is important to note that since 2002, the granting of licenses
has been suspended by the then ruling coalition National Movement Simeon
IT and the Movement for Rights and Freedoms and that the Radio and Tele-
vision Act of 1998 has been amended with a provision requiring CEM to
elaborate a National Strategy for Media Development before any new televi-
sion and radio licenses are issued (IREX, 2004). This provision came in
response to allegations that the five political appointee members of CEM
were giving in to the pressure of private lobbies (Popova, 2004).

The first private channel licensing procedure did not go by without its
fair amount of scandal and speculations of external financial pressures and
political manipulations in the selection process. The competition attracted the
attention of some major media holdings—Balkan News Corporation; TV 2, 2



FIRST GREEN IS ALWAYS GOLD 227

joint venture between the Scandinavian Broadcasting Systems and the Euro-
pean Broadcasting Systems; Investment Intermediary “Global,” a partnership
of three European media groups, one of which was Modern Times Group (a
private media corporation registered in Stockholm) (Ivantcheva, 2000). Also
among the applicants were Alexandra Film, a media company registered in
Bulgaria with an emphasis on film distribution, Nova TV, Antenna Bulgaria,
and Eurocom. The four candidates that were disqualified were Antenna Bul-
garia, for targeting only a limited age group, and Nova TV, because of suspi-
cions that its owner was Darko Tamidjich, a Serb national convicted twice for
unpaid taxes and illegal cross-border deals (Ivantcheva, 2000; Yaneva, 2002).
Eurocom was disqualified because it demonstrated a weak financial potential,
and Alexandra Film was dropped from the competition for offering only spe-
cialized film programming. The remaining three bidders, Balkan News Cor-
poration (BNC), TV 2, and Global, were allowed to hold public discussions
in November 1999 (Ivantcheva, 2000).

Although the deal of granting the license was in nature a privatization
deal as it surrendered state property to an external financial entity for the pur-
pose of generating revenue, it was not handled by the official Privatization
Agency; instead, the competition followed procedures outlined in the Radio
and Television Act of 1998 and the Telecommunication Act of 1998 (Popova,
2004). That allowed the winning bidders to pay only the initial licensing fees
and annual usage fees, as opposed to paying the value of acquiring the broad-
cast frequency and equipment needed to cover the only other national fre-
quency in addition to that of Kanal 1.

After much media attention and public concern, BNC won a 10-year
broadcasting license and a 15—year programming license to create the first pri-
vate national channel (Country Updates, 2002). As Ivantcheva (2000) com-
mented, “faced with excessive state interference, both the participants and the
observers in the Bulgarian licensing ‘drama’ considered a foreign investor to be
the best alternative” (p. 3). The most attractive part of BNC’s offer was the
promise to invest $45 million in the next 15 years and have 30 percent of its
media interests owned by local investors (Country Updates, 2002).

WHO OWNS bTV?

At the initial stages of the competition, no one knew who stood behind BNC.
It did not become evident until the very final stages of the selection process
that the owner of BNC was actually Rupert Murdoch’s News Corporation.
Moreover, as Popova (2004) points out, during this period, it was impossible
to trace the roots of the bidding company, as it was in the process of legal reg-
istration. As Popova (2004) explained, “BNC was registered as lawyer’s prop-
erty, or to put it differently, the shareholders are lawyers. In Bulgaria it is usual




228 ELZA IBROSCHEVA AND MARIA RAICHEVA-STOVER

that a foreign company which is interested in the Bulgarian market . . . hires
lawyers. So they prepare the documents and ‘create’ a company” (p. 102).

Another hot issue of contention in investigating the background of BNC
was the role of advertising guru Krasimir Gergov—founder and owner of
Kres, the first major advertising agency in Bulgaria. Officially, Gergov was
presented as a consultant to bTV’s executive director, Albert Parson, yet two
of his close associates were hired as bTV’s station manager and advertising
director. Unofficially, Gergov’s name was associated with the ownership of
BNC and other dummy legal entities involved in a staged bid for a second pri-
vate channel meant to delay the licensing procedure and, thus, impede the
launching of a private competitor to bT'V (Popova, 2004; Yaneva, 2002).
Although unproven, there are lingering speculations that bT'V’s top advertis-
ing revenues were a direct result of the close relationship between its owners
and Gergov.

Bulgaria seems to have a long line of attempts to obscure the ownership
of media outlets or use “dirty money” as part of the deals (Yaneva, 2002). A
2002 survey revealed that Bulgarians feel uneasy about the origin of foreign
investments coming to the country and believe that the owners and the origin
of the money invested should be clearly identified (Yaneva, 2002). Although
the transparency of ownership is embedded in cutrent media laws, the public
remains unaware of who the owners of media outlets really are IREX, 2003).

bTV’S INITIAL PROGRAMMING PLAN

bTV first presented its programming plan to the National Media Council on
November 4, 1999. News Corporation’s vice president, Martin Pompadour,
came to Bulgaria to announce that bTV was going to be “Bulgarian television
for the Bulgarian people, made by Bulgarians” (“Debate over New TV,” 1999).
Pompadour also mentioned that bTV was going to be a television network
with a global outlook and a wide selection of information and entertainment
programs. He added that 53 percent of the production was going to be Euro-
pean in origin, and 30 percent local, with the potential of future growth and
the inclusion of more locally produced TV news magazines, films, and enter-
tainment shows. With regard to news productions, Pompadour explained,
“We guarantee 100—percent independence in news coverage,” adding that
only the manner of presentation will be different. “We want to show the view-
ers something that they are not accustomed to” (quoted in “Bulgaria,” 2000).

bTV’s initial programming as shown in Figure 11.1 was as follows: 10
percent news, 13 percent editorials and analysis, 15 percent education and sci-
ence, 11 percent children’s shows, and 13 percent Bulgarian programs from
non-media sources (Popova, 2000a). Sports programming and WWF
wrestling were also included as part of the initial programming scheme with



FIRST GREEN IS ALWAYS GOLD 229

Children's shows Bulgarian non-media
1% , 13%

Education /Science
15%

Other (enterainment
& sports)
13% 38%
News

10%

FIGURE 11.1
Proposed Programming Distribution for bTV

Source: V. Popova (November, 2000a). bTV-—“Five Minutes” before the start, Kaprial.
Retrieved December 12, 2001, from http://www.capital bg.

potential to grow (Country Updates, 2002). Apart from the initial $11.5 mil-
lion that News Corporation invested in the creation of bTV, the channel was
expected to work in accordance with market economy principles and entirely
support itself from advertising revenues (Popova, 2000b). The goal was to cre-
ate a type of programming structure that would be effective in attracting
advertising revenues (Popova, 2000b). To that end, bTV announced that it
had closed deals with Time Warner, Fox Kids, and Fox Sports to broadcast the
newest T'V shows available.

THE FIRST YEARS

The first national commercial channel was expected to go on air on June 2,
2000, with a 3-hour program covering 83 percent of the Bulgarian viewing
audience (“New or Old,” 2000). On October 1, 2000, bTV started 18-hour
programming, which eventually increased to 24-hour programming. bTV’s
birthday coincided with Bulgarias most important national holiday—the
commemoration of the national heroes who died in the struggle against the
Ottoman Yoke. On this date, a special commemorative ceremony is held and
aired live on Kanal 1. Yet instead of honoring this long-standing tradition,
bTV was inaugurated with Harrison Ford’s Blade Runner.

Initially, BTV emphasized heavily American programming. During its
ptimetime hours, bTV featured Hollywood blockbusters and B-rated action
movies, covering the same time slot as the two most popular political and social
TV magazine shows on Kanal 1. The intention was to capture the viewers who
were looking to be entertained, not informed. Kapital commented before the
airing of bT'V’s first broadcast that “the Bulgarian National Television is bound




230 ELZA IBROSCHEVA AND MARIA RAICHEVA-STOVER

to lose some of its most loyal viewers because the old television is too preoccu-
pied with petty political talk while people need to be entertained” (“Private
Television Will Change,” 2000). However, following bT'Vs initial start, the
only new shows added to the already familiar children’s cartoons were syndi-
cated reruns of ALF and Perfect Strangers, which were previously twice aired on
Kanal 1. The lack of new, culturally engaging programming started a public
wave of discontent against the fledgling private channel.

The public discontent with bT'V’s programming style was so overwhelm-
ing that CEM ordered a special monitoring of bT'V’s content and a reevalua-
tion of News Corporation’s contract for the broadcasting license. Legal
restrictions, however, prevented CEM from interfering with the program-
ming scheme of the broadcasting companies. All CEM could do was issue
recommendations. In the meantime, reports resurfaced in the media showing
that despite the enthusiastic promise of 55 percent European and Bulgarian
production, bTV lagged behind in its educational and socially oriented pro-
gramming. In January 2001, bTV was showing barely 2.73 percent Bulgarian
and European production, while it exceeded its allowed Western program-
ming quota by 6 percent (Oncheva, 2001).

Despite apparent dissatisfaction with programming quality, at the end of
its first year bT'V registered financial success yet declined to reveal any exact
numbers (Popova, 2001a). The acceptance of bTV as a legitimate brainchild
of News Corporation was symbolically confirmed in October 2001 when it
was mentioned in News Corporation’s annual financial report together with
its British counterpart BSkyB. The report, published on the News Corpora-
tion website, mentioned that the newly created project—bT'V—has already
achieved great success. The invested $11 million, six of which were used for
new equipment and the rest spent on starting costs, were already making a
profit (Popova, 2001b). bT'V, its financial director declared, was ready to pro-
ceed to the next stage—independent profit making (Popova, 2001b).

bTV’S FORMULA FOR SUCCESS

Around the time bT'V started broadcasting, Bulgaria initiated its own ratings
research and measurement facilitated by a branch of Taylor Nelson Sofres
(TNS). As one of the major European market research companies, TNS
started providing reliable data about the media industry in Bulgaria, some-
thing that was lacking from the Bulgarian mediascape up until this point.
These data were used to recreate bT'V’s road to success.

As Table 11.2 indicates, within a year, BTV became the most popular
channel with the Bulgarian audience, dominating the national air. Currently,
bTV holds supremacy on the air with a weekday market share of 40.4 percent
and a weekend market share of 30.9 percent (Media World, June ratings,



FIRST GREEN IS ALWAYS GOLD 231

TABLE 11.2
Weekday Market Share in Percentages for the Period 20012005

2001 2002 2003 2004 2005
Channel % % % % %
bTV 30.6 41.2 42.3 39.6 40.4
Kanal 1 26.3 29.6 23.2 23.7 16.8
Nova Televisiya 4.0 6.0 8.3 8.9 13.4
Other 39.1 23.2 26.2 27.8 29.4

Source: Media World Ratings Supplements for June 2001, July 2002, July 2003, July
2004, and June 2005 based on data from TV Plan/TNS.

2005). Its monthly audience reach equals 83.9 percent, with Kanal 1 trailing
second at 55.2 percent (Media World, June ratings, 2005).

Not surprisingly, BTV’s formula for success includes a strong dose of
Western entertainment programming. In addition to such internationally pop-
ular staples as Funniest People and Animals, bTV offers Bulgarian viewers a taste
of American television with such shows as Everybody Loves Raymond, Friends,
Dbarma and Greg, Married with Children, Vital Signs, Fast Lane, Ally McBeal,
and more recently Mad about You, Malcolm in the Middle, and 24. BBC'’s series
Hello Hello provides the only European flavor to bT'V’s programming.

bT'V’s greatest success though proved to be talk shows refracted through
the prism of national culture. The format was introduced in 2002 when bTV
gave a popular Bulgarian T'V personality, Slavi Trifonov, its weekly 10 p.m.
slot for a live talk show. Slawis Show, which closely emulates the format of
David Letterman’s show, became an instantaneous hit and has been the most
popular TV show in Bulgaria since then. With its entertaining format and
famous personality features, S/avi’s Show has been attracting almost 25 percent
of the viewers between the 15 and 35 demographic (Media World, January rat-
ings, 2002). The show became so popular that it hosted one of the presiden-
tial debates in the fall of 2001 (Popova, 2001c). Its political and satirical over-
tones mixed with Western TV show formats, including a live band, a dance
troop, a famous sofa, and “fake” reporters in imaginary, socially oriented
reporting projects proved to be an immediate success.

Interestingly, bT'V’s victorious ascent translates to the arena of serious
programming as well. The evening news on Kanal 1 has been the most widely
followed program among the Bulgarian civic-minded audiences for decades.
It was not uncommon to see empty streets around 8 p.m., when the news
broadcast started. The popularity of this regular half-an-hour newscast,
Around the World, is exemplified by the fact that it has been commonly called
the “institution” Around the World. Yet, early in 2002, the evening news on




232 ELZA IBROSCHEVA AND MARIA RAICHEVA-STOVER

bT'V, which up until that point was broadcast 30 minutes prior to the begin-
ning of Around the World, started gaining momentum. Among the numerous
explanations for bTV’s rapid success was the programming decision to end the
news program 15 minutes after the start of Around the World so that viewers
expecting to see the weather and the sports news would not switch to Kanal
1. By March that same year, bTV became the leader in the news category as
well (see Table 11.3). This trend has remained steady since then, although
bTV’s news now ends at 8 sharp, right at the start of Kanal 1’s news.
Naturally, bT'V’s ratings lead was coupled with a lead in the volume of
advertising. Until 1999, Kanal 1 held the monopoly in the Bulgarian adver-
tising market with 25 million leva ($14 million) in profits for that year
(Popova, 2001a). Declining ratings after the arrival of bT'V, however, were
accompanied by a migration of advertisers to the point where bTV became
the undeniable leader on the Bulgarian advertising market (see Figure 11.2).
The popularity of Slavi’s Show brought bTV 14.5 million leva in advertising
revenues for the period January—September 2001 alone, thus making the
allowed 12 minutes of advertising per hour the most expensive advertising
time in the history of Bulgarian broadcasting (Popova, 2001b). This advertis-
ing boom further illuminates the solid grasp that bT'V managed to gain over
the advertising dollars in Bulgaria. In comparison to bT'V’s widening adver-
tising clout, Kanal 1 was only permitted to advertise 15 minutes for its entire

TABLE 11.3
Ratings for the Evening News for Kanal 1, bT'V,
and Nova TV, January-March, 2002

ﬂ'vemge rating n percentages
Jor viewers of 15+

January  February — March

Channel Program 2002 2002 2002
Kanal 1 Around the world—S8 p.m. 20.3 19.2 16.9
Kanal 1 Around the world—10 p.m. 4.0 3.0 6.4
Kanal 1 News in Turkish 12.1 9.8 7.5
Kanal 1 Around the world—4:50 p.m. 117 9.1 8.3
bI'V News—7:30 p.m. 19.5 20.4 21.9
bTV News—10 p.m. 16.3 15.4 14.6
bTV News—2:30 a.m. * 0.4 0.6
Nova TV Calendar—7:30 p.m. 1.1 1.2 1.6
Nova TV Calendar—10 p.m. 0.7 0.8 1.1

Source: Media World Ratings Supplement for April 2002 based on data from TV
Plan/TNS.



FIRST GREEN IS ALWAYS GOLD 233

24-hour broadcast, most of which was also heavily dominated by a group of
companies closely associated with Krasimir Gergov (Popova, 2004). Popova
(2004) noted that “the influence of . . . Gergov still remains controversial; offi-
cially, he is represented as a consultant to BTV executive director Albert Par-
sons” (p. 103).

bTV’s success with advertisers is attributed not only to the popular appeal
of its programs but also to its “flexible” marketing style (Popova, 2001c). From
the very beginning, its competitive prices far outstripped the advertising offers
Kanal 1 could make. Kanal 1 was also slow to proportionally adjust its adver-
tising rates to dropping ratings, which brought losses amounting to 10 percent
of its market share for the year 2001 alone (“Private T'V,” 2001). An interest-
ing footnote in this development was a clause in the election law, which pro-
hibited political advertising on Kanal 1 (Popova, 2004). As a national forum,
Kanal 1 was prohibited from airing political ads in the 2001 presidential elec-
tions, thus allowing bTV to become the major venue for political ads and
presidential debates and the first stop for political candidates. This odd setup
positioned bT'V as a private channel with a public service function and served
to symbolically grant it the status of the dominant channel on the air.

20000

18000

16000

thousand leva
[y
o
S
S
S
|

8000
6000
4000
2000 -
e
bTV Kanal 1 Nova TV
FIGURE 11.2

Volume of Advertising Revenue for
bTV, Kanal 1, and Nova TV for May 2001 through 2005

Source: Media World Ratings Supplements for July, 20012005, based on data from TV
Plan/TNS.




234 ELZA IBROSCHEVA AND MARIA RAICHEVA-STOVER

In July 2003, after a series of legal battles, Nova T'V was finally granted a
national broadcasting license thus becoming the third national broadcaster. Its
positioning though remains peculiar for the following reasons (Dimitrova,
2003). First, unlike bT'V, Nova TV was not a freshly created national broad-
caster. It had been in existence since 1994 as a cable channel covering certain
parts of Bulgaria, and the capital in particular. Second, because of its long
presence on the Bulgarian media market as cable operator, Nova TV had an
established audience (Dimitrova, 2003). With 40—45 percent of the regular
cable audiences (Dimitrova, 2003). It is still too early to gauge the psycholog-
ical effects of this newly acquired national status on advertisers, yet, it is
important to note that Nova T'V’s espousal of reality TV has been increasingly
winning advertisers and audiences (see Figure 11.2).

DISCUSSION

This study approached the creation of the first private national channel in
Bulgaria, Murdoch’s bTV, from the theoretical perspective of globalization.
According to this perspective, the privatization of Bulgarias airwaves was par-
alle! to similar developments in Eastern Europe where state control of the
broadcasting system was regarded as one of the last remnants of Communism.
Not surprisingly also, and in line with similar developments around the world,
the key players, including Bulgaria’s three major bidders for the national
license, were everything but of national origin. Fledgling democracies such as
Bulgaria did not have the know-how, the technical base, or the capital
required to launch a major enterprise such as a 24-hour news and entertain-
ment channel.

Yet, despite the whiff of globalization, the atrival of foreign capital in
Bulgaria opened a Pandora’s box of issues. First came the problems of pro-
gramming quality. Although bTV won the programming license on the basis
of a proposed programming scheme that would favor national tradition and
culture, its actual programming scheme failed to live up to the standards. The
plan Martin Pompadour presented for a television with a global outlook and
alocal flavor in 1999 turned into another Fox offshoot two years later. Indeed,
early in its creation bTV met the critical eye of viewers and media critics, but
those voices were quickly silenced by the power of ratings. It seems that the
introduction of foreign capital in Bulgaria provided yet another proof of the
homogenization, or rather Americanization, of world culture. In the face of
bTV’s supremacy over national air, this trend has become more than a distant
threat for Bulgaria.

bT'V’s success, however, raises concerns on a different level. Murdoch’s
bTV brought not only the success of a Western programming mode] to Bul-
garia but is currently leading to a situation where one type of airwave monop-



FIRST GREEN IS ALWAYS GOLD 235

oly could be traded for another. As Popova (2004) succinctly put it, “bTV
licensing suggested that the state monopoly on the TV market was replaced
by a monopoly of the private company” (p. 103). As a post-Communist coun-
try, Bulgaria carried the legacy of a heavily monopolized broadcasting system.
As late as 1995, television in Bulgaria was regarded as a propaganda instru~
ment existing to serve the interests of a ruling party. The hope behind the
introduction of a privatized national channel was that it would bring improve-
ment in quality and diversity of choice to the Bulgarian mediascape. Televi-
sion, in line with Appadurai’s (1990) categorization, was supposed to be
finally restored to its role of informing. Unfortunately, those hopes were not
fully materialized. The long-time monopoly over the national airwaves of
Kanal 1 was quickly superceded by a situation where bTV acquired the eco-
nomic, political, and cultural stature of b main national medium. The impact
of that transformation on the print and radio industries is yet to be seen.

Ballan News Corporation’s appetite for growth has now stretched beyond
the borders of Bulgaria. On April 20, 2006, News Corporation announced that
its venture, Fox Televizija, formed in cooperation with partners in Serbia, was
awarded a national television license for the Republic of Serbia, the larger of
the two republics that comprise the country of Serbia and Montenegro, signif-
icantly increasing News Corporation’s economic impact in the region.

Such developments carry important consequences not only in terms of
quality of programming or availability of choice for a country with only three
national channels such as Bulgaria, but also in terms of long-term political,
economic, and cultural influences. In the presence of laws that make bTV the
sole arena for political debate, the future of diverse, robust, and spontaneous
televised debates on political and social issues becomes questionable. In fact,
as Lazarov (2001) pointed out, during public discussions about the bidders for
the first private channel, there were statements to the effect that in a country
with a small advertising market like Bulgaria, it would be better for the view-
ers to get fewer TV channels. The advocates of this idea contended that the
smaller the number of TV channels was, the more money they could get to
consequently be able to invest in programs of higher quality. Regardless of the
degree of economic viability and financial common sense, this rationale
should not serve as the driving motive to sacrifice the diversity of voices,
instrumental to building a democracy, for high quality, Western programming
of questionable cultural relevance and political and social insignificance. As
the report of the European Federation of Journalists (2003) on media owner-
ship in central and eastern Europe concluded: “The evidence suggests that
global media corporations have become acutely aware that the ‘one size fits all’
approach, which production of a standardised [sic] global product implies,
does not make commercial sense in certain areas, particularly television pro-
gramming, where cultural and other factors are important in determining the
viewing choices of audiences” (p. 64).




236 ELZA IBROSCHEVA AND MARIA RAICHEVA-STOVER

REFERENCES

Alpha Research. (2000, November 9). The big boom of small channels. Retrieved Octo-
ber, 11, 2003, from http://www.aresearch.org/doc.phpPen=0&arch=1&id=322.
Appadurai. A. (1990). Disjuncture and difference in the global cultural economy. Pus-

lic Gulture, the University Mzzséum, 2,1-24,

Babbie, E. (1998). The practice of social research. Belmont, CA: Wadsworth.

Bakardjieva, M. (1995, January 1). The new media landscape in Bulgaria. Canadian
Journal of Communication, 20(1). Retrieved October 20, 2003, from http://www.
¢jc-online.ca/viewarticle/phprid=268.

Barber, B. R. (1996). Jibad vs. McWorld. New York: Ballantine Books,

Bulgaria (2000, September 4). Communications law in transition newsletter. Retrieved
October 2003, from http://pemlp.socleg.ox.ac.uk/transition/issue07/bulgaria.htm.

Cholakov, R. (2003). The hard birth of the new Bulgarian broadcasting law. Media
Online, a journal for media news and analysis from post-communist eastern
Europe. Retrieved September 12, 2004, from http://www.tol.cz.

Country Profile. (1997). 1997 cultural policy database-Bulgaria. Retrieved October
2003, from http://www.culturelink.org/culpol/bg.html.

Country Updates. (2002). International journalists’ network. Retrieved April 8, 2002,
from http://www.ijnet.org/FE_Article/home.asp.

Debate over new TV channel begins. (1999, November 14). 24 Chasa 91.

Dimitrova, B. (2003, August 8). Potential of Nova TV with the start of the national
license. Retrieved October 7, 2005, from http://www.aresearch.org/doc.php?en=
0&arch=18&id=530.

Downing, J. (1996). Internationalizing media theory: Transition, power and culture. Lon-
don: Sage.

European Federation of Journalists. (2003, June 20). Foreign ownership in Central and
Eastern European media: Ownership, policy issues and strategies. Retrieved August 1,
2005, from http://www.ifi-europe.org/default.aspindex=1690&Language=EN.

Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures. New York: Basic Books.

Griffin, M. (2002). From cultural imperialism to transnational commercialization:
Shifting paradigm in international media studies. Global Media Journal, 1(1).
Retrieved October 11, 2005, from http://www.calumet.purdue.edu/cca/gmj.

Hannerz, U. (1992). Gultural complexity. New York: Columbia University Press.

Hannerz, U, (1996). Transnational connections. London: Routledge.

Herman, E., & McChesney, R. (1997). The global media: The new missionaries of corpo-
rate capitahism. London: Caswell.

International Research & Exchange Board. (2001). Media Sustainability Index 2001;
The development of sustainable media in Europe and Eurasia. Retrieved August 5,
2005, from http://www.irex.org/msi/index.asp.

International Research & Exchange Board. (2002). Media Sustainability Index 2002:
The development of sustainable media in Europe and Eurasia. Retrieved August 5,
2005, from http://www.irex.org/msi/index.asp.



FIRST GREEN IS ALWAYS GOLD 237

International Research & Exchange Board. (2003). Media Sustainability Index 2003:
The development of sustainable media in Europe and Eurasia. Retrieved August 5,
2005, from http://www.irex.org/msi/index.asp.

International Research & Exchange Board. (2004). Media Sustainability Index 2004
The Development of Sustainable Media in Europe and Eurasia, Retrieved August 5,
2005, from http://www.irex.org/msi/index.asp.

Ivantcheva, A. (2000, March 20). TV commercials: Bulgaria licenses its first private
national TV operator. Genral European Review, 2(11). Retrieved March 11, 2003,
http://www.ce-review.org/00/11/ivantchevall.html.

Jakab, Z., & Galik, M. (1991). Survival, efficiency, and independence: The presence of for-
eign capital in the Hungarian media market. Manchester: European Institute for
the Media.

Lazarov, A. (2001, May 27). Will there be a third television channel broadcasting
nationwide Soon? Kaptial. Retrieved December 3, 2001, from http://www.capi-
tal.bg.

Marx, K. (1967). The capizal. Edited by F. Engels. New York; International.

McNeill, W. H. (1991). The rise of the Wesi: A history of the human community with a ret-
rospective essqy. Chicago: University of Chicago Press.

McNeill, W. H. (1992). The global condition. Princeton, NJ: Princeton University
Press.

Mowlana, H., Gerbner, G., & Shiller, H. (Eds.). (1992). Spaces of identity: Global
media, electronic landscapes, and cultural boundaries. New York: Routledge.
Murdock, G. (1992). Citizens, consumers, and public culture. In M., Shovmand & K.

C. Shroder (Eds.), Media cultures (pp. 17-41). London: Routledge.

New or old television programming. (2000, October 17). Demokratsia. Retrieved
December 5, 2001, from http://www.democrtsia.bg (no longer available).

Nord. P. (1989). The nature of historical research. In G. Stempel & Westley, Research
methods in mass communication (pp. 290-315). NJ: Prentice-Hall,

Oncheva, Y. (2001, January 25). BTV falls behind in European productions.
Demokratsia. Retrieved May 9, 2005 from http://www.digsys.bg/media/show_
story.htmi?issue=2294863048media=15237768&class=6853244&story=229489536.

Pesheva, M. (1996). Dworetsut na Dedal. Ttlevizionniyat labirint (The Palace of
Daedalus: The TV Labyrinth). Polyprint, Vratsa.

Popova, V. (2000a, November). bTV—"Five Minutes” before the start. Kaptial.
Retrieved December 12, 2001, from http://www.capital.bg.

Popova, V. (2000b, November). bTV puts programme scheme together, Kaptial.
Retrieved December 12, 2001, from http://www.capital.bg.

Popova, V. (2001a, November). Bulgarian National Television piggy bank. bTV piggy
bank, Kaptial. Retrieved October 9, 2003, from http://www.capital.bg.

Popova, V. (2001b, October). bTV appeared in an official document of News Corp.
Kaptial. Retrieved October 2003, from http://www.capital.bg.

Popova, V. (2001c, October,). Slavi Trifonov arranged a better contract with bTV. Kap-
tial. Retrieved October 2003, from http://www.capital.bg.




238 ELZA IBROSCHEVA AND MARIA RAICHEVA-STOVER

Popova, V. (2003a, March 16). Suspicions of a deal between Kevorkian and Nova TV
for third national television. Kaptial, Retrieved October 7, 2003, from http:
/1www.capital.bg.

Popova, V. (2003b, May 8). Auction or a competition will be announced by the
National Media Council. Kaptial Retrieved October 9, 2003, from http://www,
capital.bg.

Popova, V. (2004). Bulgaria. In Media ownership and its impact on media independence
and pluralism (pp. 94-116). Retrieved September 21, 2004, from http://fwww.
mirovni-institut.si/media_ownership/bulgaria.htm.

Private television will change considerably the whole market. (2000, May 27). Kaptial.
Retrieved December 21, 2001, from http://www.capital.bg.

Ritzer, G. (1993). The McDonaldization of society. Thousand Oaks, CA: Pine Forge.

Robertson, R. (1992). Globalization. London: Sage.

Schou, S. (1992). Postwar Americanization and the revitalization of European culture.
In M. Skovmand & K. Schreder (Eds.), Media cultures: Reappraising transnational
media (pp. 142-158). London and New York: Routledge.

Schweitzer, J. C. (2003). ddvertising in Bulgaria: Prospects and challenges in this strug-
gling democracy. Paper presented at the Association for Education in Journalism
and Mass Communication Annual Convention, Kansas City, MO,

T'V ratings [Data supplement from TV Plan/TNS (2001, June). Media World.

TV ratings [Data supplement from TV Plan/TNS (2002, January). Media World.

TV ratings [Data supplement from TV Plan/TNS]. (2002, April). Media World.

TV ratings [Data supplement from TV Plan/I'NS]. (2002, July). Media World.

TV ratings [Data supplement from TV Plan/IT'NS]. (2003, July). Media World.

TV ratings [Data supplement from TV Plan/T'NS]. (2004, July). Media World.

TV ratings [Data supplement from TV Plan/TNS]. (2005, June), Media World.

‘Waters, M. (1995). Globalization. New York: Routledge.

Yaneva, M. (2002). Foreign capital in Bulgarian media: Are Bulgarian media Bulgar-
ian? Media Online. Retrieved October 28, 2003, from http://www.tol.cz.



